Lei av Lutvann!

For spørsmål og diskusjoner om fiske i Østmarka, Losbymarka og Sørmarka

Moderator: Moderator

Lei av Lutvann!

Innlegg Ztil Man Mai 24, 2010 21:09

Har vært å fiska for 'nnte gang i Lutvann, men nå begynner tålmodigheta å ta slutt.
Vannet ligger der så forlokkende, rent og klart som krystall og dypt som bare det...
Det frister med diger røye og ørret så klart, men nå gidder jeg ikke på en stund. Da får man heller tåle en kjip gjedde og småabbor i Nøklevann....eller kanskje prøve Fri Elvåga?
Har overnatta ved Lutvann prøvd både natt og dagtid, dorget med båt, slengt med alt av metall og plastlurerier, harvet både kveld og natt etc etc. Med unntak av noen kjipe abbor og noen muligens småanstendige nestenfisk på markdrag har det vært HELT dødt. =(
Har dykka endel i Lutvann og har kun sett én røye og én kreps (I tillegg til en Suzuki FZ + masse engangsgriller og tomflasker) Abbor regnes ikke...
Er ganske lei. Vet ikke om det er fler som har samme erfaring?
Ztil
Medlem

Re: Lei av Lutvann!

Innlegg staalel Man Mai 24, 2010 23:38

det er jo typisk for nøklevann og lutvann- langt mellom fiskene. sånn er det i de fleste vanna i marka synes jeg.
staalel
Senior medlem

Innlegg østmarksfisker`n Man Mai 31, 2010 16:22

heisann. det går ganske lang tid mellom nappa, men jeg hadde et gentigent napp idag. pulsen gikk fra 60 til 120 på et sekund. det må ha vært en sor fisk. prøv å fiske med sølvkroken original fordi de går ganske høyt i vannet og du trenger ikke å sveive raskt inn. prøv også dirty harry, utrolig langkastende og går dypt md fin bevegelse. har fått brukbar abbor på den. bare fortsett. fri elvåga er nesten akkuratt samme som lutvannet. men jeg hadde mitt livs opplevelse der.

jeg var med 2 kompiser og vi dro til fri elvåga. jeg var først ute og kasta ut, å på første kast smalt det på en ørret på 1.6 kg!. det skjer sikkert med deg også. lykke til:)
østmarksfisker`n
Medlem

Innlegg Ztil Ons Jun 02, 2010 13:02

Takk for tips og oppmuntring!
måtte jeg også en dag få en ørret av det kaliberet i Østmarka! ;-)

østmarksfisker`n skrev:heisann. det går ganske lang tid mellom nappa, men jeg hadde et gentigent napp idag. pulsen gikk fra 60 til 120 på et sekund. det må ha vært en sor fisk. prøv å fiske med sølvkroken original fordi de går ganske høyt i vannet og du trenger ikke å sveive raskt inn. prøv også dirty harry, utrolig langkastende og går dypt md fin bevegelse. har fått brukbar abbor på den. bare fortsett. fri elvåga er nesten akkuratt samme som lutvannet. men jeg hadde mitt livs opplevelse der.

jeg var med 2 kompiser og vi dro til fri elvåga. jeg var først ute og kasta ut, å på første kast smalt det på en ørret på 1.6 kg!. det skjer sikkert med deg også. lykke til:)
Ztil
Medlem

Innlegg staalel Tor Jun 03, 2010 2:19

ja være litt tålmodig. for noen år siden traff jeg en kar på lutvann. han hadde akkurat fått en abbor på en kilo. 44cm lang- vi målte og veide den. tatt på mark. det var fisk det!
ellers er nok de største ørretene i nøklevann.
staalel
Senior medlem

Innlegg TND Tor Jun 03, 2010 18:57

Må vel slenge meg på og si at det er bare å fortsette og fortsette å prøve. Satsa hardt på Nøklevann i vinter, med ilagt over 10 turer à minimum 5 timer per tur. Det eneste jeg har å vise til, er et gjeddeslips på 500g :P Men det er på den måten man lære seg et vann. Er i allefall sånn det fungerer for meg. Med masse ilagt tid får du prøvd ut mange metoder og plasser. Man vil også, ved å være tilstede, treffe mange andre fiskere. Noen av dem er helt ukjente med vannet, men har kanskje forslag til ting de har tro på å prøve som ikke du har tenkt på. Og du vil også møte noen gamle ringrever som kjenner vannet som sin egen bukselomme og VET hvilke metoder som fungerer. Mest sannsynelig har de ingen problemer med å slå av en prat med deg og kanskje gi deg et tips og en pekepinn eller to. Og vips, så har du lært sinnsykt mye mer om vannet du fisker på enn du kanskje hadde klart på flere år. Møtte en sånn fisker på Nøkle i fjor, og har møtt sånne folk på mange andre vann og. Desverre var det på en av de siste turene, så får satse litt mer til neste år med frisk kunnskap og friskt mot :D

Plutselig en dag, knekker du koden. Og da er livet herlig :) Og spør du meg, smaker det ekstra godt når du vet du har ilagt mye arbeid/prøving/feiling for å nå det målet. Synes i værtfall den følelsen er herlig. Nei, det går nok tilbake på det folket her allerede har nevnt om tålmodighet.

Lykke til videre! Dette skal du klare :D

Mvh. TND
Østmarkstraver...
Lag 702

http://thomasdehlin.wordpress.com/
Brukerens avatar
TND
Senior medlem

Innlegg staalel Tor Jun 03, 2010 22:20

tålmodigheten er nettopp det som ofte blir satt på prøve. selvfølgelig er det gøy når man får stor fisk uten å måtte slite altfor mye for det. men hvis det gjentar seg ofte, er det ikke like stas mer som første gangen.
staalel
Senior medlem

Innlegg TND Tor Jun 03, 2010 23:13

staalel skrev:tålmodigheten er nettopp det som ofte blir satt på prøve. selvfølgelig er det gøy når man får stor fisk uten å måtte slite altfor mye for det. men hvis det gjentar seg ofte, er det ikke like stas mer som første gangen.

Det ligger mye i det du sier her. Det er jo tross alt blanketurene/utfordringene som driver oss. Ingen som hadde giddet å drive med fiske dersom det bare var å dra ut og håve opp uansett sett hvor og når.

Men helt klart blir man frustrert når man sitter der og føler man har prøvd absolutt alt. Hvis jeg opplever den følelsen, pleier jeg konsekvent å ta en lang pause fra det vannet, men hele tiden være 100% innstilt på at jeg skal tilbake for å fortsette å prøve. Det har hjulpet meg mye i allefall. Får vel bruke et eksempel. Paddetjern innafor Krokhol Golfbane. Folk opplever selvsagt vann forsjellig, men for meg har dette bydd på en av mine største markautfordringer noen gang. Det er et aldeles nydelig vann/område, et av de fineste jeg vet om så jeg kom alltid tilbake for turens skyld. Men jeg ila GODT over 100 fisketimer ved det vannet før første ørret derfra lå på land. På den turen jeg hadde dit, når jeg tok min første, hadde jeg null forventninger til fiske. Jeg var der for å få meg en overnattingstur i marka og teste et nytt telt bla. a. Men hadde jo med meg fiskeutstyret, så jeg fiska jo. Kastet noen få kast med spinner første kvelden, men bortsett fra det hadde jeg kun slengt ut en mark og jeg satt og stirret passivt på stanga mens jeg satt foran bålet og nøt godt drikke :) Men plutselig så smalt det på en ørret gitt, og det var helt surrealistisk etter så sinnsykt mange blanketurer dit. Virket jo tilnærmet umulig å få fisk. Men jeg må også presisere at når jeg fikk den fisken var jeg svært stolt over at jeg endelig hadde klart å få opp en ørret i det vannet etter så mange timers fiske. Jeg levde på den feite 3 hektosen :P (den var faktisk usedvanlig fet) ganske lenge etterpå og bruker fortsatt minnene fra den turen som personlig motivator.

Nei, må bare ønske deg hell og lykke nok en gang og håpe at du vil forsøke mer, om så kanskje senere, og vil lykkes. Du fortjener virkelig det!
Østmarkstraver...
Lag 702

http://thomasdehlin.wordpress.com/
Brukerens avatar
TND
Senior medlem

Innlegg Chaplain Ons Jun 30, 2010 23:46

Erfarings messig har jeg hatt mest hell i Lutvann ved solnedgang/kveld. Dro opp en fin halv kilos ørret for litt over en måned siden der. En annen dag hadde jeg en stor til som glapp sammen med fire småttinger og et par kraftige rykk (kjøpt nye kroker nå) var det en fantaskisk kveld selv om det ikke ble fisk med hjem. Jeg bruker hovedsakelig sluk men har fått på spinner også. Er vel bare å prøve seg fram å se hvor fisken vaker. men som tidligere nevnt... Det kan bli langt mellom nappene.
Chaplain
Medlem

Innlegg orro Tor Jul 29, 2010 21:35

Brukerens avatar
orro
Medlem

Innlegg orro Tor Jul 29, 2010 21:36

Men var ikke så lei en tidligere tur...

orro skrev:Men legger inn denne fra Lutvann i 2008 som en trøst til meg selv...
Bilde
1,4kg - 52cm
http://picasaweb.google.com/lh/photo/FD ... directlink
Brukerens avatar
orro
Medlem

Innlegg Ztil Man Aug 02, 2010 11:04

Det var virkelig flotte bilder!
Har kjøpt meg isbor og pilker nå,,så blir å prøve å prøve meg på isen til vinteren.
Hva tok du den nydelige ørreten på?
Ztil
Medlem

Innlegg orro Fre Aug 06, 2010 8:20

Ztil skrev:Det var virkelig flotte bilder!
Har kjøpt meg isbor og pilker nå,,så blir å prøve å prøve meg på isen til vinteren.
Hva tok du den nydelige ørreten på?

Den hadde 3-4 utras og havnet på tvers av hullet to ganger... Snøret røk i tillegg da den endelig var på vei opp av hullet, men en hjelpende hånd rakk å snappe tak i den. Mormyrska og maggot var den veldig glad i(jeg også).
Brukerens avatar
orro
Medlem

Gå til Østmarka og omegn

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester