Tja, det kommer litt an på hva man vil fotografere. Jeg har egentlig ikke så mye peiling på det, eller noe særlig bra kamera. Men om man ikke har noe spesielt mål, så er det vel bare å sjekke nærmeste eng når fisken ikke biter. Da er det umulig å ikke finne noe interessant. 20 uskarpe bilder om jeg får 1 brukbart, regner jeg som ganske bra. Når det gjelder døgnfluer så er de oftest så tallrike at noen blir sittende lenge nok. Nyklekkede insekter sitter og tørker ganske lenge, men de må man ha litt flaks for å oppdage. Mange øyenstikkere er revirhevdene og veldig stedsfaste på hvor de hviler langs vannet, så om man er litt tålmodig og observerer mens man fisker, så kan man rigge seg til og vente noen minutter. Mange av de største nattaktive svermerne kan effektivt lokkes til med kvikksølvdamppærer, og når det blir lyst på mårran så er de omtrent i dvale. Til store dagaktive og sky arter så kan du smøre en miks av rødvin og sukker, eller gjæret bananblanding på steder med mye sol. Da blir de sittende..

Velg ut et sted der du får inn riktig lys og vinkel om ettermiddagen, og begynn å smøre på noen dager før du skal fotografere. Solvendte trestammer, stolper, bergvegger osv er fint. Etter noen dager så er det masse arter innom (ikke bare veps), men du må ha sol og varmt vær. Ellers så gjelder det vel å ha kameraet klart og så være mye ute. Denne her dukka opp tilfeldig i Østmarka sist onsdag:

Beste fisk Oslomarka 2010: Gjedde 4460g/86cm sluppet ut igjen, abborer 1220g/46cm og 1080g/40cm begge sluppet ut igjen, ørret 1400g/52cm, flue; gjedde 77cm sluppet ut igjen