Første fluestang

For spørsmål og diskusjoner om utstyr for fisketuren.

Moderator: Moderator

Første fluestang

Innlegg bestra Tor Jul 29, 2010 0:47

Heisann!

Er nå blitt 19 år, så føler snart at tiden er inne for å gå til innkjøp av min første fluestang. XXL pleier å ha mange fine tilbud i ny og ne og en kompis fortalte meg at han hadde kjøpte denne stangen (med snelle, snøre og rør) til en totalpris på 499. Jeg er ganske ny hva det angår fluefisking; har kastet ett par ganger det siste året så har fått litt teken. Spørsmålet mitt er altså om noen har noen kjennskap til denne stangene hva det angår kvalitet og om det passer greit for en nybegynner. Link her:

http://www.xxl.no/fiske/fiskesett/fluef ... be-1048621
bestra
Medlem

Re: Første fluestang

Innlegg Jon-Erlend Sundnes Tor Jul 29, 2010 8:00

Hei

Har ikke peiling på stangen men klassen er jo grei. Uansett det spiller ingen rolle! Kjøp gjerne det settet det er jo billig. Ta et kastekurs, fisk med stangen en sesong eller 2 så kan du heller kjøpe noe bedre når du merker forskjell :D
Fisket var som alltid fantastisk, fangsten var ikke noe å snakke om.
Lagsmedlem 101
Rekorder: 20/20
Brukerens avatar
Jon-Erlend Sundnes
Senior medlem

Innlegg THH Tor Jul 29, 2010 15:26

Det er jo ikke noe bra sett. Jeg ville gått for et sett til ivertfall det dobbelte av prisen. Legg litt penger i ditt første sett. Du kan spare mye på å velge en rimlig snelle. Men en god stang og et godt snøre er veldig viktig. Du vil ha mye mer glede av det, og sansynligvis elske fluefiske etter en stund.

Med et håpløst billigbilligsett tror jeg det er stor sjanse for at man gir opp etter en stund. Det er klart det er fiskeren det står på, men det bør stilles et visst krav til utstyret også. Kjøp gjerne en stang av et kjent fluefiskemerke. Om du kjøper brukt vil du få mye for pengene. De fleste fiskebutikker i oslo området kan sette sammen et bra sett til en rimlig penge. Jeg vil også anbefale deg å prøve stangen før du kjøper ;)
Brukerens avatar
THH
Fiskegal

Innlegg Julien Tor Jul 29, 2010 16:43

Hei,

Skal du lære å kaste, er det ok med billig stang og snelle,
Men skal du fiske med det, bør du ha et bedre snøre... Det viktigst for meg...

Det er sant at Guideline settet på xxl eller g-sport er fint og velbalansert. I tilleg får du en snelle med god brems. Selv bruker jeg fortsatt min Reelmaster snelle (og jeg har Sage, Loop osv...)

Litt avhengig av hvor fort du vil lære deg innen fluefiske...
Mange av oss fluefisker skal kun fiske med fluestang og da er det viktig å ha godt og følsomt utstyr.
Det beste med fluefiske er jo at du fanger fisk på en enkel, morsom og følsom måtte...

Uansett hva du kjøper, det er sannsynlig at du skal knekke eller mishandle det de første dagene... Før du føler riktig at stenga lader seg og får god timing.
Et tips: skaff deg god briller... hehe :)

Mvh,
Julien
Julien
Medlem

Innlegg bjojoi Søn Aug 01, 2010 20:59

De aller fleste stenger som du får kjøpt i dag er gode eller ihvertfall gode nok. 499 for stang og snelle høres ut som en bra pris, men snøret bør byttes ut. de fleste butikker som spesialiserer seg på fiske har fjorårsmodeller e.l. av fluesnører som de selger til redusert pris (200-300 kroner). Da har du plutselig et flott startersett til 700-800 kroner.

Kastekurs er nok også en god investering for da slipper du unna mye frustrasjon i begynnelsen. Blir selvsagt mye frustrasjon uansett, men litt mindre med et kastekurs :)
Alle kan ikke vinne gull.
Noen må bli laksefiskere også.

http://www.fluefiskebloggen.com/
Brukerens avatar
bjojoi
Senior medlem

Gå til Utstyr

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest