Brennmaneter

For spørsmål og diskusjoner om fiske i indre Oslofjord

Moderator: Moderator

Brennmaneter

Innlegg Jan Inge B Søn Jul 18, 2010 10:11

er det noen som har erfart at brennmanetene har innvirkning på sportsfiske etter havabbor og makrell?
Jan Inge B
Medlem

Re: Brennmaneter

Innlegg dilla Søn Jul 18, 2010 10:29

dette vet jeg ikke om stemmer eller ikke, men jeg kan forsåvidt si at det er mulig ja.
er vanvittige mengder med brennmaneter om dagen, mens mengden HA/makrell er veldig liten.
det var mye bedre tidligere i juli, da var det også mye mindre maneter ute og gikk..
vet ikke om fiskene reagerer på brennmaneter, men vil absolutt tro det.
Flue pers på enhånds 2010: sjøørret 5.4kg :D
Brukerens avatar
dilla
Senior medlem

Innlegg Mikke Søn Jul 18, 2010 11:07

Jeg har også lagt merke til store mengder med brennmaneter når jeg har vært ute de siste dagene. Men det er vel det dårlige været med mye vind og røff sjø som gjør at de blir bragt inn mot land. jeg tenkte på nøyaktig det samme her om dagen med brennmanetene.
Men dere rutinerte HA og SØ fiskere har kanskje erfaring med åssen fiske pleier å være når det blåser sånn som nå? Er jo nesten helt umulig å kaste også. Har satt på skyteklump synk 3 og tynn zpey fusion oval runningline for å i det hele tatt klare å klemme fluene ut på sjøen. Når det blåser å er så røff sjø som det er nå om dagen så mister jeg rett og slett litt motivasjonen. mister troa på at fisken gidder å oppholde seg nær land under slike forhold, men heller trekker ut på dypet for fred og ro.
Brukerens avatar
Mikke
Medlem

Innlegg Sogn Søn Jul 18, 2010 11:58

Nøyaktig hva "brenningen" til manetene er til for vet jeg ikke, men jeg vil tro fisk kjenner "brenningen" vel så mye som mennesker. Tipper fiskene ikke digger dem de heller. Samboeren min leste forøvrig om dem at de faktisk kan sende avgårde "brennstråler", slik at deres rekkevidde er betydelig lenger enn de synlige "brenntrådene" de sleper med seg. Når vinden samler brennmanetene i strandsonen er det kanskje ikke så rart at fisk trekker seg unna, og kanskje er det grunnen til dårlig fiske. Jeg vet ikke.

Utenom manetsesongen har jeg likevel erfaring med at pålandsvind gir godt fiske. Jeg har fått store sjøøretter under såpass med pålandsvind at jeg ikke har klart å få flua lenger ut enn 7-8 meter, og to-kilos fisker har tatt flua idet jeg skal løfte opp for nytt kast, 1 meter fra land. Jeg tror det gode fiske skyldes at vedvarende pålandsvind samler byttedyr (slik som brennmaneter) i strandsonen.

Den sørlige friskusen som herjer nå gir litt vanskelige kasteforhold langs Lysaker-Fornebu-Snarøya, vil jeg tro, om man stadig får vinden rett imot og fra høyre. Heldigvis er det mange svært gode fiskeplasser andre steder i indre Oslofjord, plasser hvor man kan få motvinden inn fra venstre.
Frank Sogn
Sogn
Senior medlem

Innlegg nico Søn Jul 18, 2010 19:18

Brennmanetene har neslegift tilsvarende giften til brennnesle. De lange trådene brukes til å fange mat, alt fra dyreplanton til mindre fisk.

Vil tro at trådene kan være ubehagelig også for større fisk, men om fiske blir dårligere??? Lurte en borre i manetsuppe i dag tidlig, men fiske har vært dårlig i det siste.
Rekorder i oslo:
Ørret: 3,4
Sø: 1,9
Laks: 2,2
HA: 2,5
Medl: oslomarka jff
Brukerens avatar
nico
Senior medlem

Innlegg Mikke Man Jul 19, 2010 17:53

Var ute en tur idag tidlig også. Blåste friskt som vanlig. Men idag var det hvertfall mye brisling i vannet. Måkene forsynte seg godt ovenfra. Var for langt ute til å ha sjans å være i nærheten. Men var om ikke annet spennende å se på. Spredte seg over et stooort omeråde også så var tydeligvis mye brisling spredt utover.
Brukerens avatar
Mikke
Medlem

Innlegg RLN Man Jul 19, 2010 22:36

Var i Sandefjord i helgen og fisket 6-7 effektive timer, men ikke en eneste fisk! Vi var tre i båten og dorget med både makrellsnøre og wobbler. Værste jeg har opplevd noen gang :( Det var så mye maneter der at vi ikke gadd å bade eller gjøre noe annet. Snøret ble også tjukt av manetguff. Har ikke noe beleggg for å si det, men tror manetene påvirker fisket i dårlig retning gitt!
Fisken til Fisker'n: Ikke i dag kjære, jeg har hodepine..
Brukerens avatar
RLN
Senior medlem

Innlegg Mikke Tir Jul 20, 2010 16:23

Inatt til i morges var vi en tur ute for å prøve havabboren igjen. Denne gangen var det rolig sjø og helt stille på vannet. lite strømninger også. Var helt tydelig mye mindre brennmaneter enn jeg har sett tidligere i uka men det var hvertfall endel fortsatt. Ikke en fisk å se fra klokka 3 til 7. Ikke noe aktivitet lenger ute eller noe som helst. Dødt hav. Håper fisket tar seg opp igjen snart. Men om ikke annet kan man brukle tiden til å bli bedre kjent med nye fiskeplasser og finpusse kasteteknikken ;)
Brukerens avatar
Mikke
Medlem

Innlegg TY Fre Jul 30, 2010 22:26

Er på Smøla nå og det er akkurat det same her. maneter, maneter, og manerter overalt. Ekoloddet ble helt svart pga det alle signaler fra manetene :x Dette gjør at fiske på dyppe ble vurdert. Resultatet ble en kveite på 14kg og 4 torsk (mellom 8-10kg individer). Så det ble ikke noe SØ på meg her på Smøla denne gangen. Nabo'n måtte faktisk kjøre båtmotoren hans med ferskvann på land pga bitte små manetene som gikk gjennom kjølesystem på motor'n. :shock:
Brukerens avatar
TY
Senior medlem

Gå til Oslofjorden

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest